Moja praca z grupą teatralną | Elżbieta Wiśniewska
Moja praca z grupą teatralną | Elżbieta Wiśniewska

Prowadzenie szkolnej grupy teatralnej jest nie tylko uzupełnieniem pracy pedagogicznej i wychowawczej, można powiedzieć, że jest jej weryfikacją. To na zajęciach teatralnych okazuje się, jak nasi wychowankowie współpracują ze sobą, jak reagują na stres, na ile są samodzielni i kreatywni.

Przeczytaj więcej »
Pomysł na lekcje po wakacjach. O odkrywaniu nowych kompetencji z czasu wakacji. |Joanna Kicior
Pomysł na lekcje po wakacjach. O zdobywaniu nowych kompetencji z czasu wakacji

Kiedy dzieci i młodzież wracają z wakacji, nauczyciele często organizują lekcje oparte na wspomnieniach z letnich wojaży. Dzieci opowiadają, gdzie były i co robiły i czasami przybiera to formę przechwalania się i licytacji, kto zwiedził więcej krajów i w jakich obozach brał udział. Bardzo to trudne zajęcia dla tych, którzy jednak nigdzie nie wyjechali. Oczywiście nie unikniemy takich rozmów i chociaż dzieci, które były „tylko” u dziadków, mają marzenie wyjechać gdzieś dalej, to dobrze jest im pokazać, że na „tylko takich wakacjach” wiele skorzystały. Tego typu zajęcia można po prostu oprzeć na założeniu, że każdy się czegoś w te wakacje nauczył, że każdy miał jakieś nietypowe zdarzenie, do którego potrzebne były zupełnie nowe umiejętności i on sobie w tej sytuacji poradził, a jeśli nie dał rady, to może nauczył się prosić o pomoc i korzystać z niej.  Nowa wiedza, doświadczenie, nowi ludzie i relacje z nimi. Pokażmy młodym ludziom, że to był dobry czas i stali się dzięki niemu lepsi i dojrzalsi.

Każdy nauczyciel znajdzie na pewno własną drogę do tego celu. My chcemy podpowiedzieć, na jakich pytaniach można oprzeć budowę scenariusza zajęć. Zapraszamy do artykułu. 

Przeczytaj więcej »
Budowanie relacji i współpraca z innymi. Nastolatek w obliczu wyzwań społecznych. |Joanna Kicior
Budowanie relacji i współpraca z innymi. Nastolatek w obliczu wyzwań społecznych. |Joanna Kicior

Nastolatek budując relacje z rówieśnikami czy osobami dorosłymi, często czuje się niezrozumiały, niedoceniony, urażony i nie wie, dlaczego inni rezygnują z niego, a on ma poczucie, że musi o nich wciąż zabiegać. Młody człowiek potrzebuje drogowskazów, jak kształtować w sobie umiejętność współpracy i nawiązywania przyjaźni, jak budować zaufanie i jak odbudowywać relacje, gdy zostaną one nadwyrężone.

 

Przeczytaj więcej »
Kształtowanie nawyków u nastolatków. Poznać samego siebie i odważyć się zacząć działać. | Joanna Kicior
Kształtowanie nawyków u nastolatków. Poznać samego siebie i odważyć się zacząć działać.

Nawyki są czynnościami, które wykonujemy automatycznie, często nie zdając sobie z tego sprawy. Często jednak złe nawyki wyniesione z domu utrudniają funkcjonowanie w świecie zewnętrznym, kiedy nastolatek musi zmierzyć się z zadaniami stawianymi przez szkołę, organizacją czasu i relacjami z nowymi ludźmi. Nastolatek to młody człowiek, który zaczyna na nowo określać i kształtować swoją tożsamość, odkrywa kim jest i zastanawia się, kim chciałby być w przyszłości i zdecydowanie potrzebuje wtedy drogowskazów, pozytywnych wzorców, które będzie mógł naśladować i wyrabiać w sobie dobre nawyki.

Przeczytaj więcej »
Poznaj świat swojego ucznia | Elżbieta Wagner
34.jpg Wydaje nam się, szczególnie tym z nas, którzy wyrośli na korzystaniu z podręczników i książek w tradycyjnej formie, że nigdy nie będziemy zdolni, żeby w pełni w ten cyfrowy świat naszych uczniów wejść, zrozumieć go i sprawnie się w nim poruszać
Przeczytaj więcej »
Projekty interdyscyplinarne | Barbara Strycharczyk
28.jpg

Projekty interdyscyplinarne są bardzo ciekawym i rozwijającym sposobem uczenia się przez doświadczenie, pozwalają na przekraczanie granic między szkołą a zwykłym życiem, integrują wiedzę przedmiotową, łącząc wiele umiejętności i dziedzin wiedzy, uczą samodzielności, rozbudzają kreatywność i kształtują umiejętność współpracy.

Przeczytaj więcej »
#Teambuilding: zmieniamy kadrę przedszkolną w zgrany zespół | Katarzyna Makulec
20.jpg

Kiedy siedemnaście lat temu rozpoczynałam karierę nauczycielską w publicznej szkole podstawowej, moje doświadczenia w pracy zespołowej opierały się na praktyce wyniesionej ze studiów. Zwykle jedna osoba, ta najbardziej ambitna i pracowita, brała na siebie główny ciężar wykonania projektu, a reszta grupy po prostu się pod nim podpisywała.

Przeczytaj więcej »
Jak nagradzać uczniów? | Dobrochna Lama
16.jpg

Na wstępie powiedzmy sobie jasno: nagrody są czymś dobrym i warto nagradzać. Trzeba jednak pamiętać o kilku ważnych zasadach: za co i czym nagradzamy, z jaką częstotliwością oraz czy nagrody są proporcjonalne do włożonego wysiłku. W poniższym artykule podpowiem Wam jak podejść do tego zadania.

Przeczytaj więcej »
5 źródeł dyscypliny w klasie | Magdalena Leczkowska
14.jpg

Bywa, że dyscyplina w klasie jest traktowana jak jeden ze składników lekcji. Nauczyciel może myśleć: „Do przeprowadzenia lekcji potrzebuję dziś podręcznika, mapy, wydrukowanych kart pracy, łyka wody i żeby wreszcie była dyscyplina w klasie”. Myślę jednak, że jest odwrotnie: raczej lekcja jest elementem porządku i ładu w klasie.

Przeczytaj więcej »
Efektywne nauczanie w trybie zdalnym. Praca zespołowa nauczycieli | Dobrochna Lama
8.jpg

Wszyscy czujemy na sobie ogromną presję: dyrektorzy, aby utrzymać poziom nauczania w swojej placówce, nauczyciele, by sprostać całkiem nowej sytuacji w której potrzebują nowych umiejętności i dostosowania trybu pracy, uczniowie, którzy nierzadko nie są przyzwyczajeni do samodzielności... Nie zapominajmy jednak, że podobnej presji poddani są rodzice, którzy nagle - oprócz swojej własnej pracy zawodowej i obowiązkom domowym - widzą potrzebę dużo intensywniejszego wsparcia swoich dzieci w nauce.

Przeczytaj więcej »
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoplo.pl