Czemu służy kwestionariusz?

Drogi Dyrektorze, jeżeli chcesz sprawdzić, w jakim stopniu działalność Twojego przedszkola jest zgodna ze Standardami Jakości Edukacji Spersonalizowanej, zapraszamy Cię do wypełnienia poniższej ankiety.

Jest to narzędzie autoewaluacyjne, służące refleksji na temat pracy przedszkola i określeniu wstępnej i subiektywnej oceny jego funkcjonowania. Odpowiadając na poniższe pytania zyskacie Państwo wiedzę, jakie działania i w jakim stopniu są realizowane, a jakie można rozważyć do wdrożenia, by efektywniej zarządzać placówką edukacji spersonalizowanej.

Narzędzie służy:

  1. autorefleksji
  2. wstępnemu rozpoznaniu mocnych i słabych stron placówki.
  3. określeniu dalszych zamierzeń diagnostycznych.

W jaki sposób go wypełnić?

Kwestionariusz jest skierowany do dyrektora placówki, który powinien go wypełnić w porozumieniu ze swoimi współpracownikami, włącznie z przedstawicielem organu prowadzącego placówkę.

Praktyczne porady

  1. Ze względu na obszerność kwestionariusza i wieloaspektowość podejmowanych tematów został on podzielony na kilka części. Można je wypełniać w dowolnej kolejności.
  2. Można przerwać wypełnianie kwestionariusza w dowolnym miejscu, zapisać go, a link do wznowienia otrzymać mailem.
  3. Jedną z możliwych opcji jest wybór „trudno powiedzieć”. Wybranie takiej odpowiedzi może się zdarzyć i jest to uzasadnione. Oznacza brak wystarczających informacji na dany temat.
  4. Kwestionariusz dotyczy bieżącego roku szkolnego lub – tam, gdzie to jest zasadne – obecnego i poprzedniego roku szkolnego.

Co dalej?

Zagadnienia, w których uzyskano niski poziom realizacji standardów edukacji spersonalizowanej lub nie określono takiego poziomu (odpowiedzi „trudno powiedzieć”), wymagają głębszej analizy. Dla tych zagadnień zaleca się przeprowadzenie szczegółowej diagnozy.

Moje przedszkole - funkcjonowanie w duchu wartości personalistycznych
Funkcjonowanie szkoły w duchu wartości personalistycznych - kwestionariusz autoewaluacyjny. Kwestionariusz dotyczy bieżącego roku szkolnego lub – tam, gdzie to jest zasadne – obecnego i poprzedniego roku szkolnego.
Aby wypełnić ten formularz, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce.
Imię i nazwisko

NAUCZANIE W DUCHU WARTOŚCI PERSONALISTYCZNYCH

Jak wielu nauczycieli, przy wyborze książek, bajek i materiałów dydaktycznych, stosuje kryteria zgodne z wartościami opisanymi w programie wychowawczym?
Jaka część wydarzeń przedszkolnych (np. programy wycieczek, treść przedstawień) jest zgodna z założeniami programu wychowawczego przedszkola?
Jak często dzieci wykonują zadania zespołowo?
Nauczyciele podczas zajęć zachęcają dzieci do aktywności
Nauczyciele podczas zajęć zachęcają dzieci do współpracy
Nauczyciele podczas zajęć zachęcają dzieci do refleksji
Nauczyciele podczas zajęć kształtują kreatywność dzieci
Nauczyciele podczas zajęć zachęcają dzieci do samodzielności
Nauczyciele podczas zajęć umożliwiają efektywny udział wszystkim dzieciom, niezależnie od specyficznych możliwości rozwojowych
Nauczyciele podczas zajęć stosują zmienność form
Jak często nauczyciele stosują informacje zwrotne, które pomagają dzieciom zrozumieć co wiedzą/umieją?
Jak często nauczyciele stosują informacje zwrotne, które pomagają dzieciom zrozumieć jak się zachowują?
Jak często są diagnozowane potrzeby rozwojowe każdego przedszkolaka?
Czy nauczyciele stosują jakieś narzędzia weryfikujące postępy rozwojowe u dzieci?
Czy nauczyciele weryfikują częstotliwość poszczególnych aktywności dzieci (jak praca przy stoliku, zajęcia ruchowe, zajęcia związane z rozwojem motoryki małej, swobodna zabawa, itp.)?
Jak wielu nauczycieli różnicuje formy i/lub poziom trudności zadań dla dzieci?
Czy nauczyciele pracujący z tą samą grupą uzgadniają i realizują takie same zasady i wymagania wobec dzieci?
Czy dzieci pełnią dyżury, ułatwiające organizację zajęć w grupie? (rozdawanie pomocy, itp.)

CHARAKTERYSTYKA KADRY PEDAGOGICZNEJ

Czy kadra pedagogiczna zna założenia edukacji spersonalizowanej?
Czy kadra pedagogiczna pracuje zgodnie z wartościami personalistycznymi?
Czy kadra pedagogiczna posiada kompetencje społeczne potrzebne do kształtowania pozytywnych cech charakteru (klasycznie: cnót ludzkich) u uczniów?
Czy nauczyciele okazują szacunek wobec przedszkolaków?
Współpraca nauczycieli:
niewystarczającawystarczającabardzo dobratrudno powiedzieć
w ramach grupy, w której uczą jest:
niewystarczająca
wystarczająca
bardzo dobra
trudno powiedzieć
w ramach innego zespołu/ów nauczycieli jest:
niewystarczająca
wystarczająca
bardzo dobra
trudno powiedzieć
Osoby pracujące w szkole:
mniejszość osóbwiększość osób
kierują się zasadami kultury osobistej
mniejszość osób
większość osób
dbają o kulturę języka
mniejszość osób
większość osób
dbają o przyjęte zasady ubioru
mniejszość osób
większość osób
Oceń zaangażowanie personelu szkoły w swoją pracę:
nie występujejest niewielkiejest znacznetrudno powiedzieć
zaangażowanie dyrekcji
nie występuje
jest niewielkie
jest znaczne
trudno powiedzieć
zaangażowanie nauczycieli
nie występuje
jest niewielkie
jest znaczne
trudno powiedzieć
zaangażowanie pozostałych pracowników
nie występuje
jest niewielkie
jest znaczne
trudno powiedzieć
Jak często wychowawcy konsultują z innymi nauczycielami:
nigdyczasamizawszetrudno powiedzieć
kwestie wychowawcze?
nigdy
czasami
zawsze
trudno powiedzieć
strategie pracy indywidualnej z uczniami?
nigdy
czasami
zawsze
trudno powiedzieć
zasady pracy uczniów?
nigdy
czasami
zawsze
trudno powiedzieć
Jak często tutorzy konsultują z innymi nauczycielami:
nigdyczasamizawszetrudno powiedzieć
kwestie wychowawcze dotyczące poszczególnych dzieci
nigdy
czasami
zawsze
trudno powiedzieć
potrzeby rozwojowe dotyczące poszczególnych dzieci
nigdy
czasami
zawsze
trudno powiedzieć

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI

Jak często nauczyciele przekazują rodzicom dzieci informacje na temat:
nigdyraz w roku2-3 razy w rokuwięcej niż trzy razy w rokutrudno powiedzieć
postępów dziecka w rozwoju?
nigdy
raz w roku
2-3 razy w roku
więcej niż trzy razy w roku
trudno powiedzieć
trudności dziecka w rozwoju?
nigdy
raz w roku
2-3 razy w roku
więcej niż trzy razy w roku
trudno powiedzieć
zachowania dziecka?
nigdy
raz w roku
2-3 razy w roku
więcej niż trzy razy w roku
trudno powiedzieć
W jakim stopniu szkoła wspiera rodziców w ich zadaniach wychowawczych?
Szkoła posiada plan wspierania rozwoju kompetencji wychowawczych rodziców.
W jakim stopniu szkoła pozyskuje opinie rodziców na temat swojej pracy wychowawczej?
W jakim stopniu szkoła wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy wychowawczej?
W jakim stopniu szkoła wspiera różnorodne inicjatywy zgłaszane przez rodziców?
W jakim stopniu rodzice współdecydują w sprawach wychowawczych szkoły?
Czy przedszkole podejmuje działania, by budować relacje między rodzicami w grupie?
Każdy przedszkolak ma swojego tutora.
Spotkania tutoringowe
zdecydowanie się nie zgadzamnie zgadzam sięnie mam zdania/nie wiemzgadzam sięzdecydowanie się zgadzam
są pozytywnie oceniane przez rodziców
zdecydowanie się nie zgadzam
nie zgadzam się
nie mam zdania/nie wiem
zgadzam się
zdecydowanie się zgadzam
są pozytywnie oceniane przez nauczycieli
zdecydowanie się nie zgadzam
nie zgadzam się
nie mam zdania/nie wiem
zgadzam się
zdecydowanie się zgadzam
pozwalają określić plan dla ucznia
zdecydowanie się nie zgadzam
nie zgadzam się
nie mam zdania/nie wiem
zgadzam się
zdecydowanie się zgadzam
wzmacniają kompetencje wychowawcze rodziców
zdecydowanie się nie zgadzam
nie zgadzam się
nie mam zdania/nie wiem
zgadzam się
zdecydowanie się zgadzam
Spotkania tutoringowe pozwalają określić plan edukacyjny dla ucznia.
Spotkania tutoringowe wzmacniają kompetencje wychowawcze rodziców.

Jaki procent rodzin uczestniczy w spotkaniach tutoringowych? Wpisz szacunki procentowe:

DOKUMENTACJA I ZASADY FUNKCJONOWANIA PLACÓWKI

Czy w dokumencie opisującym program wychowawczy występują odwołania dotyczące kształtowania pozytywnych cech charakteru (klasycznie: cnót ludzkich)?
Czy w dokumencie opisującym program wychowawczy występują odwołania dotyczące praktykowania pozytywnych cech charakteru (klasycznie: cnót ludzkich)?
Czy w dokumencie opisującym program wychowawczy występują odwołania dotyczące nawyków związanych z samodzielnością dziecka?
Czy w dokumencie opisującym program wychowawczy występują odwołania dotyczące nawyków związanych z porządkiem?
Czy w dokumencie opisującym program wychowawczy występują odwołania dotyczące relacji społecznych, w szczególności relacji z innymi dziećmi?
Placówka posiada profil absolwenta.
Przedszkole posiada dokument opisujący model wychowania spersonalizowanego.
Opis tego modelu ułatwia dobór działań wychowawczych.
Opis tego modelu wspiera promowanie wartości personalistycznych wśród dzieci.
Opis tego modelu jest akceptowany przez pracowników przedszkola
Opis tego modelu pozwala organowi zarządczemu podejmować decyzje.

ORGANIZACJA PRACY W PRZEDSZKOLU

W jakim stopniu decyzje organu zarządczego przedszkola są zgodne z modelem personalistycznym placówki?
W jakim stopniu organ zarządczy zapewnia wsparcie adekwatne do potrzeb placówki?
W jakim stopniu organ zarządczy i dyrekcja uzgadniają decyzje dotyczące kierowania placówką?
Placówka posiada kryteria rekrutacji do pracy, zgodne z wartościami edukacji spersonalizowanej.
Placówka posiada system oceny pracy nauczycieli.
Placówka posiada system oceny pracy dyrekcji.
Placówka posiada system wynagradzania i premiowania pracowników.
Czy organ zarządczy zapewnia dyrekcji możliwość rozwoju kompetencji zarządczych?
Czy dyrekcja zapewnia początkującym nauczycielom udział w szkoleniu/szkoleniach dotyczących edukacji spersonalizowanej?
W jakim stopniu dyrekcja wspiera początkujących nauczycieli (staż pracy do 3 lat) w rozwoju ich kompetencji
nie wspierawspiera w niewielkim stopniuwspiera w znacznym stopniutrudno powiedzieć
metodycznych
nie wspiera
wspiera w niewielkim stopniu
wspiera w znacznym stopniu
trudno powiedzieć
wychowawczych
nie wspiera
wspiera w niewielkim stopniu
wspiera w znacznym stopniu
trudno powiedzieć
społecznych
nie wspiera
wspiera w niewielkim stopniu
wspiera w znacznym stopniu
trudno powiedzieć
W jakim stopniu dyrekcja wspiera doświadczonych nauczycieli (staż pracy powyżej 3 lat) w rozwoju ich kompetencji
nie wspierawspiera w niewielkim stopniuwspiera w znacznym stopniutrudno powiedzieć
metodycznych
nie wspiera
wspiera w niewielkim stopniu
wspiera w znacznym stopniu
trudno powiedzieć
wychowawczych
nie wspiera
wspiera w niewielkim stopniu
wspiera w znacznym stopniu
trudno powiedzieć
społecznych
nie wspiera
wspiera w niewielkim stopniu
wspiera w znacznym stopniu
trudno powiedzieć
Czy nauczyciele mają możliwość autonomicznych działań w obszarze:
nie mająmaja w niewielkim stopniumają w znacznym stopniutrudno powiedzieć
doboru treści edukacyjnych?
nie mają
maja w niewielkim stopniu
mają w znacznym stopniu
trudno powiedzieć
wychowania?
nie mają
maja w niewielkim stopniu
mają w znacznym stopniu
trudno powiedzieć
doboru metod dydaktycznych/pracy z dzieckiem?
nie mają
maja w niewielkim stopniu
mają w znacznym stopniu
trudno powiedzieć
W jakim stopniu komunikacja w przedszkolu jest efektywna?
W jakim stopniu w przedszkolu udzielana jest informacja zwrotna pracownikom dotycząca ich pracy?
W jakim stopniu organizacja przedszkolu w szkole sprzyja dbaniu o równowagę pomiędzy życiem zawodowym i pozazawodowym pracowników?
W jakim stopniu organizacja pracy przedszkola (tworzenie planu lekcji, działań wychowawczych i dydaktycznych) wspiera współdziałanie zespołów nauczycielskich?
Odnieś się do kwestii związanych z zarządzaniem finansowym w placówce?
taknie
System naliczania czesnego i innych opłat jest transparentny.
tak
nie
System naliczania czesnego i innych opłat uwzględnia możliwość przyjmowania do placówek dzieci z rodzin uboższych.
tak
nie
Organ zarządczy przygotowuje budżet placówki według harmonogramu ustalonego między dyrekcją a zarządem.
tak
nie
Organ zarządczy prowadzi regularny controlling finansowy.
tak
nie
Organ zarządczy uzgadnia z dyrekcją wskaźniki efektywności finansowej.
tak
nie
Informacje o stanie finansowym placówki są podawane do wiadomości interesariuszom.
tak
nie
Określ, w jakim stopniu zgadzasz się z poniższymi stwierdzeniami:
zdecydowanie się nie zgadzamnie zgadzam sięnie mam zdania/nie wiemzgadzam sięzdecydowanie zgadzam się
Zanim nastąpi komunikacja zewnętrzna poza przedszkolem, obowiązuje weryfikacja wewnętrzna informacji.
zdecydowanie się nie zgadzam
nie zgadzam się
nie mam zdania/nie wiem
zgadzam się
zdecydowanie zgadzam się
Materiały marketingowe szkoły prezentują jego misję.
zdecydowanie się nie zgadzam
nie zgadzam się
nie mam zdania/nie wiem
zgadzam się
zdecydowanie zgadzam się
W przedszkolu obowiązują zasady i regulaminy, które wyznaczają spójność organizacji pracy.
zdecydowanie się nie zgadzam
nie zgadzam się
nie mam zdania/nie wiem
zgadzam się
zdecydowanie zgadzam się
Zasady stosowane w przedszkolu zapewniają elastyczność działania, która wynika np. z etapu rozwojowego lub specyficznych potrzeb dzieci.
zdecydowanie się nie zgadzam
nie zgadzam się
nie mam zdania/nie wiem
zgadzam się
zdecydowanie zgadzam się
Budynek i otoczenie placówki są estetyczne i uporządkowane.
zdecydowanie się nie zgadzam
nie zgadzam się
nie mam zdania/nie wiem
zgadzam się
zdecydowanie zgadzam się
Czy w przedszkolu istnieje opracowana procedura komunikacji w sytuacji kryzysowej.
Czy w przedszkolu jest przeprowadzana ewaluacja działalności dydaktycznej?
Czy w przedszkolu jest przeprowadzana ewaluacja działalności wychowawczej?
Czy w przedszkolu jest przeprowadzana ewaluacja działalności organizacyjno-zarządczej?