Czemu służy kwestionariusz?

Drogi Dyrektorze, jeżeli chcesz sprawdzić, w jakim stopniu działalność Twojego przedszkola jest zgodna ze Standardami Jakości Edukacji Spersonalizowanej, zapraszamy Cię do wypełnienia poniższej ankiety.

Jest to narzędzie autoewaluacyjne, służące refleksji na temat pracy przedszkola i określeniu wstępnej i subiektywnej oceny jego funkcjonowania. Odpowiadając na poniższe pytania zyskacie Państwo wiedzę, jakie działania i w jakim stopniu są realizowane, a jakie można rozważyć do wdrożenia, by efektywniej zarządzać placówką edukacji spersonalizowanej.

Narzędzie służy:

  1. autorefleksji
  2. wstępnemu rozpoznaniu mocnych i słabych stron placówki.
  3. określeniu dalszych zamierzeń diagnostycznych.

W jaki sposób go wypełnić?

Kwestionariusz jest skierowany do dyrektora placówki, który powinien go wypełnić w porozumieniu ze swoimi współpracownikami, włącznie z przedstawicielem organu prowadzącego placówkę.

Praktyczne porady

  1. Ze względu na obszerność kwestionariusza i wieloaspektowość podejmowanych tematów został on podzielony na dwie części, odpowiadające następującym obszarom: dydaktyczno-wychowawczemu oraz organizacyjno-zarządczemu. Można je wypełniać w dowolnej kolejności.
  2. Można przerwać wypełnianie kwestionariusza w dowolnym miejscu, zapisać go, a link do wznowienia otrzymać mailem.
  3. Jedną z możliwych opcji jest wybór „trudno powiedzieć”. Wybranie takiej odpowiedzi może się zdarzyć i jest to uzasadnione. Oznacza brak wystarczających informacji na dany temat.
  4. Kwestionariusz dotyczy bieżącego roku szkolnego lub – tam, gdzie to jest zasadne – obecnego i poprzedniego roku szkolnego.

Co dalej?

Zagadnienia, w których uzyskano niski poziom realizacji standardów edukacji spersonalizowanej lub nie określono takiego poziomu (odpowiedzi „trudno powiedzieć”), wymagają głębszej analizy. Dla tych zagadnień zaleca się przeprowadzenie szczegółowej diagnozy.

 

Aby wypełnić ten formularz, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce.
Imię i nazwisko

OSOBOWY ROZWÓJ DZIECKA

W dokumencie opisującym program wychowawczy znajdują się odwołania dotyczące kształtowania pozytywnych cech charakteru (klasycznie: cnót ludzkich) u dziecka.
W dokumencie opisującym program wychowawczy znajdują się nawyki realizowane w zakresie autonomii, porządku i socjalizacji.
Kadra pedagogiczna:
zdecydowanie się nie zgadzamnie zgadzam sięnie mam zdania/nie wiemzgadzam sięzdecydowanie się zgadzam
daje dobry przykład dzieciom
zdecydowanie się nie zgadzam
nie zgadzam się
nie mam zdania/nie wiem
zgadzam się
zdecydowanie się zgadzam
posiada wiedzę w zakresie personalizmu
zdecydowanie się nie zgadzam
nie zgadzam się
nie mam zdania/nie wiem
zgadzam się
zdecydowanie się zgadzam
Dzieci mają możliwość samodzielnego działania oraz samodzielnego rozwiązywania problemów adekwatnie do wieku.
Nauczyciele pracujący z tą samą grupą stosują wspólnie ustalone zasady i wymagania wobec dzieci.
Wychowawcy konsultują z innymi nauczycielami:
zdecydowanie się nie zgadzamnie zgadzam sięnie mam zdania/nie wiemzgadzam sięzdecydowanie się zgadzam
kwestie wychowawcze
zdecydowanie się nie zgadzam
nie zgadzam się
nie mam zdania/nie wiem
zgadzam się
zdecydowanie się zgadzam
strategie postępowania z dziećmi
zdecydowanie się nie zgadzam
nie zgadzam się
nie mam zdania/nie wiem
zgadzam się
zdecydowanie się zgadzam

NAUCZYCIELE STWARZAJĄ WARUNKI DO HARMONIJNEGO I WSZECHSTRONNEGO ROZWOJU

Nauczyciele stwarzają dzieciom warunki do harmonijnego rozwoju: zróżnicowany plan dnia ze względu na różnorodne aktywności.
Nauczyciele systematycznie prowadzą obserwację każdego dziecka.
Nauczyciele dokonują ewaluacji własnej pracy pod kątem efektywności zastosowanych metod.
Potrzeby i możliwości dzieci są systematycznie diagnozowane i analizowane.
Nauczyciele podczas zajęć grupowych dobierają metody nastawione na współpracę i aktywność.
Nauczyciele uwzględniają podczas zajęć grupowych dzieci wykazujące trudności edukacyjno-wychowawcze i dzieci zdolne.
Nauczyciele przekazują rodzicom dzieci informacje na temat tempa i postępów w ich rozwoju

TUTORING RODZINNY

Spotkania tutoringowe są pozytywnie oceniane przez:
zdecydowanie się nie zgadzamnie zgadzam sięnie mam zdania/nie wiemzgadzam sięzdecydowanie się zgadzam
rodziców
zdecydowanie się nie zgadzam
nie zgadzam się
nie mam zdania/nie wiem
zgadzam się
zdecydowanie się zgadzam
nauczycieli
zdecydowanie się nie zgadzam
nie zgadzam się
nie mam zdania/nie wiem
zgadzam się
zdecydowanie się zgadzam
Spotkania tutoringowe pozwalają określić plan wychowawczy dla dziecka.

Jaki procent rodzin uczestniczy w spotkaniach tutoringowych? Wpisz szacunki procentowe:

DOKUMENTACJA I ZASADY FUNKCJONOWANIA PLACÓWKI

Placówka posiada profil absolwenta.
Placówka posiada dokument opisujący model wychowania spersonalizowanego.
Opis tego modelu ułatwia dobór działań wychowawczych.
Opis tego modelu wspiera działania profilaktyczne w placówce.
Opis tego modelu wspiera promowanie wartości personalistycznych wśród dzieci.
Opis tego modelu jest akceptowany przez pracowników placówki.
Opis tego modelu pozwala organowi zarządczemu podejmować decyzje.
Opis tego modelu pomaga podejmować decyzje, które są uzgadniane między organem zarządzającym placówką a dyrekcją.

ORGANIZACJA PRACY W PLACÓWCE

W jakim stopniu decyzje organu zarządczego placówki są zgodne z modelem personalistycznym placówki?
W jakim stopniu organ zarządczy zapewnia wsparcie adekwatne do potrzeb placówki?
W jakim stopniu organ zarządczy i dyrekcja uzgadniają decyzje dotyczące kierowania placówką?
Placówka posiada kryteria rekrutacji do pracy, zgodne z wartościami edukacji spersonalizowanej.
Placówka posiada system oceny pracy nauczycieli.
Jeśli tak, to ten system:
taknie
jest transparentny
tak
nie
jest powiązany z celami placówki
tak
nie
wspiera rozwój zawodowy nauczycieli
tak
nie
Placówka posiada system oceny pracy dyrekcji.
Jeśli tak, to ten system:
taknie
jest transparentny
tak
nie
jest powiązany z celami placówki
tak
nie
wspiera rozwój zawodowy dyrekcji
tak
nie
Placówka posiada system wynagradzania i premiowania pracowników.
Jeśli tak, to ten system jest:
taknie
jawny
tak
nie
jednoznaczny
tak
nie
adekwatny do lokalnego rynku pracy
tak
nie
Czy organ zarządczy zapewnia dyrekcji możliwość rozwoju kompetencji zarządczych?
Czy dyrekcja zapewnia początkującym nauczycielom udział w szkoleniu/szkoleniach dotyczących edukacji spersonalizowanej?
W jakim stopniu dyrekcja wspiera początkujących nauczycieli (staż pracy do 3 lat) w rozwoju ich kompetencji:
nie wspierawspiera w niewielkim stopniuwspiera w znacznym stopniutrudno powiedzieć
metodycznych
nie wspiera
wspiera w niewielkim stopniu
wspiera w znacznym stopniu
trudno powiedzieć
wychowawczych
nie wspiera
wspiera w niewielkim stopniu
wspiera w znacznym stopniu
trudno powiedzieć
społecznych
nie wspiera
wspiera w niewielkim stopniu
wspiera w znacznym stopniu
trudno powiedzieć
W jakim stopniu dyrekcja wspiera doświadczonych nauczycieli (staż pracy powyżej 3 lat) w rozwoju ich kompetencji:
nie wspierawspiera w niewielkim stopniuwspiera w znacznym stopniutrudno powiedzieć
metodycznych
nie wspiera
wspiera w niewielkim stopniu
wspiera w znacznym stopniu
trudno powiedzieć
wychowawczych
nie wspiera
wspiera w niewielkim stopniu
wspiera w znacznym stopniu
trudno powiedzieć
społecznych
nie wspiera
wspiera w niewielkim stopniu
wspiera w znacznym stopniu
trudno powiedzieć
Czy nauczyciele mają możliwość autonomicznych działań w obszarze:
nie mająmaja w niewielkim stopniumają w znacznym stopniutrudno powiedzieć
doboru treści kształcenia?
nie mają
maja w niewielkim stopniu
mają w znacznym stopniu
trudno powiedzieć
wychowania?
nie mają
maja w niewielkim stopniu
mają w znacznym stopniu
trudno powiedzieć
doboru metod dydaktycznych/pracy z uczniem?
nie mają
maja w niewielkim stopniu
mają w znacznym stopniu
trudno powiedzieć
W jakim stopniu komunikacja w placówce jest efektywna?
W jakim stopniu w placówce udzielana jest informacja zwrotna pracownikom dotycząca ich pracy?
W jakim stopniu organizacja w placówce sprzyja dbaniu o równowagę pomiędzy życiem zawodowym i pozazawodowym pracowników?
W jakim stopniu organizacja pracy placówki wspiera współdziałanie nauczycieli?
W jakim stopniu nauczyciele realizują cele szczegółowe, które wynikają z celów strategicznych, określonych na początku roku przez dyrekcję?
Odnieś się do kwestii związanych z zarządzaniem finansowym w placówce?
taknie
System naliczania czesnego jest transparentny.
tak
nie
System naliczania czesnego i innych opłat uwzględnia możliwość przyjmowania do placówek dzieci z rodzin uboższych.
tak
nie
Organ zarządczy przygotowuje budżet placówki według harmonogramu ustalonego między dyrekcją a zarządem.
tak
nie
Organ zarządczy prowadzi regularny controlling finansowy.
tak
nie
Organ zarządczy uzgadnia z dyrekcją wskaźniki efektywności finansowej.
tak
nie
Informacje o stanie finansowym placówki są podawane do wiadomości interesariuszom.
tak
nie
Określ, w jakim stopniu zgadzasz się z poniższymi stwierdzeniami:
zdecydowanie się nie zgadzamnie zgadzam sięnie mam zdania/nie wiemzgadzam sięzdecydowanie zgadzam się
Zanim nastąpi komunikacja zewnętrzna poza placówką, obowiązuje weryfikacja wewnętrzna informacji.
zdecydowanie się nie zgadzam
nie zgadzam się
nie mam zdania/nie wiem
zgadzam się
zdecydowanie zgadzam się
Materiały marketingowe placówki prezentują jej misję.
zdecydowanie się nie zgadzam
nie zgadzam się
nie mam zdania/nie wiem
zgadzam się
zdecydowanie zgadzam się
W placówce obowiązują zasady i regulaminy, które wyznaczają spójność organizacji pracy.
zdecydowanie się nie zgadzam
nie zgadzam się
nie mam zdania/nie wiem
zgadzam się
zdecydowanie zgadzam się
Zasady stosowane w placówce zapewniają elastyczność działania, która wynika np. z etapu rozwojowego lub specyficznych potrzeb uczniów.
zdecydowanie się nie zgadzam
nie zgadzam się
nie mam zdania/nie wiem
zgadzam się
zdecydowanie zgadzam się
Budynek i otoczenie placówki są estetyczne i uporządkowane.
zdecydowanie się nie zgadzam
nie zgadzam się
nie mam zdania/nie wiem
zgadzam się
zdecydowanie zgadzam się
Czy w placówce istnieje opracowana procedura komunikacji w sytuacji kryzysowej.
Czy w placówce jest przeprowadzana ewaluacja działalności dydaktycznej?
Czy w placówce jest przeprowadzana ewaluacja działalności wychowawczej?
Czy w placówce jest przeprowadzana ewaluacja działalności organizacyjno-zarządczej?