Czemu służy kwestionariusz?

Drogi Dyrektorze, jeżeli chcesz sprawdzić, w jakim stopniu działalność Twojej szkoły jest zgodna ze Standardami Jakości Edukacji Spersonalizowanej, zapraszamy Cię do wypełnienia poniższej ankiety.

Jest to narzędzie autoewaluacyjne, służące refleksji na temat pracy szkoły i określeniu wstępnej i subiektywnej oceny funkcjonowania szkoły. Odpowiadając na poniższe pytania zyskacie Państwo wiedzę, jakie działania i w jakim stopniu są realizowane, a jakie można rozważyć do wdrożenia, by efektywniej zarządzać placówką edukacji spersonalizowanej.

Narzędzie służy:

  1. autorefleksji
  2. wstępnemu rozpoznaniu mocnych i słabych stron placówki.
  3. określeniu dalszych zamierzeń diagnostycznych.

W jaki sposób go wypełnić?

Kwestionariusz jest skierowany do dyrektora placówki, który powinien go wypełnić w porozumieniu ze swoimi współpracownikami, włącznie z przedstawicielem organu prowadzącego placówkę.

Praktyczne porady

  1. Ze względu na obszerność kwestionariusza i wieloaspektowość podejmowanych tematów został on podzielony na pięć części, które można wypełniać w dowolnej kolejności.
  2. Można przerwać wypełnianie kwestionariusza w dowolnym miejscu, zapisać go, a link do wznowienia otrzymać mailem.
  3. Jedną z możliwych opcji jest wybór „trudno powiedzieć”. Wybranie takiej odpowiedzi może się zdarzyć i jest to uzasadnione. Oznacza brak wystarczających informacji na dany temat.
  4. Kwestionariusz dotyczy bieżącego roku szkolnego lub – tam, gdzie to jest zasadne – obecnego i poprzedniego roku szkolnego.

Co dalej?

Zagadnienia, w których uzyskano niski poziom realizacji standardów edukacji spersonalizowanej lub nie określono takiego poziomu (odpowiedzi „trudno powiedzieć”), wymagają głębszej analizy. W takich przypadkach zalecamy przeprowadzenie szczegółowej diagnozy.

Aby wypełnić ten formularz, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce.
Imię i nazwisko

WARTOŚCI PERSONALISTYCZNE W NAUCZANIU

Jak wielu nauczycieli, przy wyborze programów, podręczników, lektur i materiałów dydaktycznych, stosuje kryteria zgodne z wartościami opisanymi w programie wychowawczym?
Jak wielu nauczycieli modyfikuje programy nauczania, uzupełniając je celami i treściami wynikającymi z programu wychowawczego szkoły?
Jaka część wydarzeń szkolnych (np. projekty, programy wycieczek) jest zgodna z założeniami programu wychowawczego szkoły?
Czy w szkole realizowane są projekty interdyscyplinarne?
Jak często uczniowie pracują zespołowo podczas lekcji?
Zajęcia dla uczniów prowadzone są w sposób interaktywny
Zajęcia dla uczniów pobudzają ich do refleksji
Zajęcia dla uczniów kształtują ich kreatywność
Zajęcia dla uczniów zachęcają ich do samodzielnego poszukiwania różnych strategii czy rozwiązań problemów
Jak często nauczyciele stosują opisowe informacje zwrotne, które pozwalają uczniom zrozumieć co wiedzą/umieją, a czego nie?
Czy w szkole stosowane są kryteria oceny postawy ucznia wobec poszczególnych przedmiotów?
Czy w szkole stosowane są kryteria oceny przestrzegania zasad szkolnych?
Czy w szkole stosowane są kryteria oceny zaangażowania w pomoc innym uczniom?
Czy w szkole stosowane są inne kryteria oceny?
Czy system oceniania uwzględnia samoocenę ucznia:
taknie
w odniesieniu do jego postawy?
tak
nie
w odniesieniu do jego wiedzy?
tak
nie
w odniesieniu do jego umiejetności?
tak
nie
Jak wielu nauczycieli, przekazując informację zwrotną, porównują wzajemnie wyniki uczniów?
Jak często są diagnozowane potrzeby edukacyjne każdego z uczniów?
Jak wielu nauczycieli różnicuje formy i/lub poziom trudności zadań dla uczniów?
Jak wielu pracowników pedagogicznych wspiera zdolnych uczniów w rozwoju ich potencjału?
Czy szkoła organizuje regularny wolontariat dla uczniów?
Czy szkoła stwarza uczniom możliwość udziału w okazjonalnym wolontariacie? (np. organizuje przedstawienia teatralne w domu opieki społecznej)?
Czy nauczyciele zachęcają uczniów do udziału w wolontariacie?

CHARAKTERYSTYKA KADRY PEDAGOGICZNEJ

Czy kadra pedagogiczna zna założenia edukacji spersonalizowanej?
Czy kadra pedagogiczna pracuje zgodnie z wartościami personalistycznymi?
Czy kadra pedagogiczna posiada kompetencje społeczne potrzebne do kształtowania pozytywnych cech charakteru (klasycznie: cnót ludzkich) u uczniów?
Czy nauczyciele są otwarci na pomysły i opinie uczniów dotyczące zajęć szkolnych?
Czy nauczyciele okazują szacunek wobec swoich uczniów?
Czy nauczyciele są darzeni przez uczniów zaufaniem?
Czy uczniowie komunikują swoim nauczycielom swoje wątpliwości i problemy?
Czy uczniowie są szczerzy wobec tych nauczycieli, którzy ich uczą?
Oceń zaangażowanie nauczycieli w poszczególnych zespołach:
nie ma takiego zespołuniskieśredniewysokietrudno powiedzieć
zadaniowym
nie ma takiego zespołu
niskie
średnie
wysokie
trudno powiedzieć
wychowawców
nie ma takiego zespołu
niskie
średnie
wysokie
trudno powiedzieć
przedmiotowym
nie ma takiego zespołu
niskie
średnie
wysokie
trudno powiedzieć
WPPFU
nie ma takiego zespołu
niskie
średnie
wysokie
trudno powiedzieć
nauczycieli klasy (lub poziomu)
nie ma takiego zespołu
niskie
średnie
wysokie
trudno powiedzieć
inne
nie ma takiego zespołu
niskie
średnie
wysokie
trudno powiedzieć
Osoby pracujące w szkole:
mniejszość osóbwiększość osób
kierują się zasadami kultury osobistej
mniejszość osób
większość osób
dbają o kulturę języka
mniejszość osób
większość osób
dbają o przyjęte zasady ubioru
mniejszość osób
większość osób
Oceń zaangażowanie personelu szkoły w swoją pracę:
nie występujejest niewielkiejest znacznetrudno powiedzieć
zaangażowanie dyrekcji
nie występuje
jest niewielkie
jest znaczne
trudno powiedzieć
zaangażowanie nauczycieli
nie występuje
jest niewielkie
jest znaczne
trudno powiedzieć
zaangażowanie pozostałych pracowników
nie występuje
jest niewielkie
jest znaczne
trudno powiedzieć
Jak często wychowawcy konsultują z innymi nauczycielami:
nigdyczasamizawszetrudno powiedzieć
kwestie wychowawcze?
nigdy
czasami
zawsze
trudno powiedzieć
strategie pracy indywidualnej z uczniami?
nigdy
czasami
zawsze
trudno powiedzieć
zasady pracy uczniów?
nigdy
czasami
zawsze
trudno powiedzieć
Jak często tutorzy konsultują z innymi nauczycielami:
nigdyczasamizawszetrudno powiedzieć
kwestie wychowawcze?
nigdy
czasami
zawsze
trudno powiedzieć
strategie pracy indywidualnej z uczniami?
nigdy
czasami
zawsze
trudno powiedzieć
zasady pracy uczniów?
nigdy
czasami
zawsze
trudno powiedzieć

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI

Jak często nauczyciele przekazują rodzicom uczniów informacje na temat:
nigdyraz w roku2-3 razy w rokuwięcej niż trzy razy w rokutrudno powiedzieć
postępów dziecka w nauce?
nigdy
raz w roku
2-3 razy w roku
więcej niż trzy razy w roku
trudno powiedzieć
trudności dziecka w nauce?
nigdy
raz w roku
2-3 razy w roku
więcej niż trzy razy w roku
trudno powiedzieć
zachowania dziecka?
nigdy
raz w roku
2-3 razy w roku
więcej niż trzy razy w roku
trudno powiedzieć
Jak wielu nauczycieli, przekazując rodzicom uczniów informacje na temat ich osiągnięć, porównuje wzajemnie wyniki uczniów?
W jakim stopniu szkoła wspiera rodziców w ich zadaniach wychowawczych?
Szkoła posiada plan wspierania rozwoju kompetencji wychowawczych rodziców.
W jakim stopniu szkoła pozyskuje opinie rodziców na temat swojej pracy wychowawczej?
W jakim stopniu szkoła wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy wychowawczej?
W jakim stopniu szkoła wspiera różnorodne inicjatywy związane z życiem szkoły, zgłaszane przez rodziców?
W jakim stopniu szkoła wspiera różnorodne inicjatywy zewnętrzne (np. zbiórka na chore dzieci), zgłaszane przez rodziców?
W jakim stopniu rodzice współdecydują w sprawach wychowawczych szkoły?
Czy szkoła podejmuje działania, by budować relacje między rodzicami w klasie?
Każdy uczeń ma swojego tutora.
Spotkania tutoringowe są pozytywnie oceniane przez:
zdecydowanie się nie zgadzamnie zgadzam sięnie mam zdania/nie wiemzgadzam sięzdecydowanie się zgadzam
rodziców
zdecydowanie się nie zgadzam
nie zgadzam się
nie mam zdania/nie wiem
zgadzam się
zdecydowanie się zgadzam
nauczycieli
zdecydowanie się nie zgadzam
nie zgadzam się
nie mam zdania/nie wiem
zgadzam się
zdecydowanie się zgadzam
uczniów
zdecydowanie się nie zgadzam
nie zgadzam się
nie mam zdania/nie wiem
zgadzam się
zdecydowanie się zgadzam
Spotkania tutoringowe pozwalają określić plan edukacyjny dla ucznia.
Spotkania tutoringowe wzmacniają kompetencje wychowawcze rodziców.

Jaki procent rodzin uczestniczy w spotkaniach tutoringowych? Wpisz szacunki procentowe:

DOKUMENTACJA I ZASADY FUNKCJONOWANIA PLACÓWKI

Czy w dokumencie opisującym program wychowawczy występują odwołania dotyczące kształtowania pozytywnych cech charakteru (klasycznie: cnót ludzkich)?
Czy w dokumencie opisującym program wychowawczy występują odwołania dotyczące ćwiczenia pozytywnych cech charakteru (klasycznie: cnót ludzkich)?
Placówka posiada profil absolwenta.
Szkoła posiada dokument opisujący model wychowania spersonalizowanego.
Opis tego modelu ułatwia dobór działań wychowawczych.
Opis tego modelu wspiera działania profilaktyczne w szkole.
Opis tego modelu wspiera promowanie wartości personalistycznych wśród uczniów.
Opis tego modelu jest akceptowany przez pracowników szkoły.
Opis tego modelu pozwala organowi zarządczemu podejmować decyzje.
Opis tego modelu pomaga podejmować decyzje, które są uzgadniane między organem zarządzającym szkołą a dyrekcją.

ORGANIZACJA PRACY W SZKOLE

W jakim stopniu decyzje organu zarządczego szkoły są zgodne z modelem personalistycznym placówki?
W jakim stopniu organ zarządczy zapewnia wsparcie adekwatne do potrzeb placówki?
W jakim stopniu organ zarządczy i dyrekcja uzgadniają decyzje dotyczące kierowania placówką?
Placówka posiada kryteria rekrutacji do pracy, zgodne z wartościami edukacji spersonalizowanej.
Placówka posiada system oceny pracy nauczycieli.
Jeśli tak, to ten system:
taknie
jest transparentny
tak
nie
jest powiązany z celami placówki
tak
nie
wspiera rozwój zawodowy nauczycieli
tak
nie
Placówka posiada system oceny pracy dyrekcji.
Jeśli tak, to ten system:
taknie
jest transparentny
tak
nie
jest powiązany z celami placówki
tak
nie
wspiera rozwój zawodowy dyrekcji
tak
nie
Placówka posiada system wynagradzania i premiowania pracowników.
Jeśli tak, to ten system jest:
taknie
jawny
tak
nie
jednoznaczny
tak
nie
adekwatny do lokalnego rynku pracy
tak
nie
Czy organ zarządczy zapewnia dyrekcji możliwość rozwoju kompetencji zarządczych?
Czy dyrekcja zapewnia początkującym nauczycielom udział w szkoleniu/szkoleniach dotyczących edukacji spersonalizowanej?
W jakim stopniu dyrekcja wspiera początkujących nauczycieli (staż pracy do 3 lat) w rozwoju ich kompetencji
nie wspierawspiera w niewielkim stopniuwspiera w znacznym stopniutrudno powiedzieć
metodycznych
nie wspiera
wspiera w niewielkim stopniu
wspiera w znacznym stopniu
trudno powiedzieć
wychowawczych
nie wspiera
wspiera w niewielkim stopniu
wspiera w znacznym stopniu
trudno powiedzieć
społecznych
nie wspiera
wspiera w niewielkim stopniu
wspiera w znacznym stopniu
trudno powiedzieć
W jakim stopniu dyrekcja wspiera doświadczonych nauczycieli (staż pracy powyżej 3 lat) w rozwoju ich kompetencji
nie wspierawspiera w niewielkim stopniuwspiera w znacznym stopniutrudno powiedzieć
metodycznych
nie wspiera
wspiera w niewielkim stopniu
wspiera w znacznym stopniu
trudno powiedzieć
wychowawczych
nie wspiera
wspiera w niewielkim stopniu
wspiera w znacznym stopniu
trudno powiedzieć
społecznych
nie wspiera
wspiera w niewielkim stopniu
wspiera w znacznym stopniu
trudno powiedzieć
Czy nauczyciele mają możliwość autonomicznych działań w obszarze:
nie mająmaja w niewielkim stopniumają w znacznym stopniutrudno powiedzieć
doboru treści kształcenia?
nie mają
maja w niewielkim stopniu
mają w znacznym stopniu
trudno powiedzieć
wychowania?
nie mają
maja w niewielkim stopniu
mają w znacznym stopniu
trudno powiedzieć
doboru metod dydaktycznych/pracy z uczniem?
nie mają
maja w niewielkim stopniu
mają w znacznym stopniu
trudno powiedzieć
W jakim stopniu komunikacja w szkole jest efektywna?
W jakim stopniu w szkole udzielana jest informacja zwrotna pracownikom dotycząca ich pracy?
W jakim stopniu organizacja pracy w szkole sprzyja dbaniu o równowagę pomiędzy życiem zawodowym i pozazawodowym pracowników?
W jakim stopniu organizacja pracy szkoły (tworzenie planu lekcji, działań wychowawczych i dydaktycznych) wspiera współdziałanie
nie wspieraw niewielkim stopniuw znacznym stopniutrudno powiedzieć
zespołów nauczycielskich?
nie wspiera
w niewielkim stopniu
w znacznym stopniu
trudno powiedzieć
zespołów uczniowskich?
nie wspiera
w niewielkim stopniu
w znacznym stopniu
trudno powiedzieć
W jakim stopniu zespoły nauczycielske realizują cele szczegółowe, które wynikają z celów strategicznych, określonych na początku roku przez dyrekcję?
Czy uczniowie są angażowani w:
nietaktrudno powiedzieć
tworzenie programów nauczania (przynajmniej jednego przedmiotu)?
nie
tak
trudno powiedzieć
tworzenie strategii organizacji pracy szkoły?
nie
tak
trudno powiedzieć
tworzenie zasad dotyczących zachowania/uczenia się uczniów?
nie
tak
trudno powiedzieć
tworzenie zasad dotyczących zachowania i pracy dotyczących nauczycieli?
nie
tak
trudno powiedzieć
organizację wydarzeń szkolnych (np. akademia, festiwal, wycieczka)?
nie
tak
trudno powiedzieć
współtworzenie przestrzeni szkolnej (np. wyposażenie klasy, wystrój)?
nie
tak
trudno powiedzieć
Odnieś się do kwestii związanych z zarządzaniem finansowym w placówce?
taknie
System naliczania czesnego jest transparentny.
tak
nie
System naliczania czesnego i innych opłat uwzględnia możliwość przyjmowania do placówek dzieci z rodzin uboższych.
tak
nie
Organ zarządczy przygotowuje budżet placówki według harmonogramu ustalonego między dyrekcją a zarządem.
tak
nie
Organ zarządczy prowadzi regularny controlling finansowy.
tak
nie
Organ zarządczy uzgadnia z dyrekcją wskaźniki efektywności finansowej.
tak
nie
Informacje o stanie finansowym placówki są podawane do wiadomości interesariuszom.
tak
nie
Określ, w jakim stopniu zgadzasz się z poniższymi stwierdzeniami:
zdecydowanie się nie zgadzamnie zgadzam sięnie mam zdania/nie wiemzgadzam sięzdecydowanie zgadzam się
Zanim nastąpi komunikacja zewnętrzna poza szkołą, obowiązuje weryfikacja wewnętrzna informacji.
zdecydowanie się nie zgadzam
nie zgadzam się
nie mam zdania/nie wiem
zgadzam się
zdecydowanie zgadzam się
Materiały marketingowe szkoły prezentują jej misję.
zdecydowanie się nie zgadzam
nie zgadzam się
nie mam zdania/nie wiem
zgadzam się
zdecydowanie zgadzam się
W szkole obowiązują zasady i regulaminy, które wyznaczają spójność organizacji pracy.
zdecydowanie się nie zgadzam
nie zgadzam się
nie mam zdania/nie wiem
zgadzam się
zdecydowanie zgadzam się
Zasady stosowane w szkole zapewniają elastyczność działania, która wynika np. z etapu rozwojowego lub specyficznych potrzeb uczniów.
zdecydowanie się nie zgadzam
nie zgadzam się
nie mam zdania/nie wiem
zgadzam się
zdecydowanie zgadzam się
Budynek i otoczenie placówki są estetyczne i uporządkowane.
zdecydowanie się nie zgadzam
nie zgadzam się
nie mam zdania/nie wiem
zgadzam się
zdecydowanie zgadzam się
Czy w szkole istnieje opracowana procedura komunikacji w sytuacji kryzysowej.
Czy w szkole jest przeprowadzana ewaluacja działalności dydaktycznej?
Czy w szkole jest przeprowadzana ewaluacja działalności wychowawczej?
Czy w szkole jest przeprowadzana ewaluacja działalności organizacyjno-zarządczej?