KaWKa to nasz wyjątkowy Kurs dla Wychowawców Klas!
Zapraszamy początkujących wychowawców klas szkół podstawowych i średnich do udziału w praktycznym kursie, który odpowie na Wasze pilne potrzeby i pytania. Skorzystaj z naszego przemyślanego i kompleksowego programu, aby zaoszczędzić czas i nerwy związane z nauką na własnych błędach.
Z nami dowiesz się:
- Co należy do obowiązków wychowawcy klasy?
- Jak mądrze nawiązać i prowadzić współpracę z rodzicami?
- Jak poprowadzić pierwsze zebranie?
- O co warto zadbać, by zbudować dobrą relację wychowawczą z klasą i pomóc uczniom nawiązywać relacje między sobą?
- Jak można kształtować zachowania uczniów i reagować na przemoc rówieśniczą?
- Co robić, gdy w rodzinie ucznia źle się dzieje lub uczeń przechodzi kryzys psychiczny?
- O czym trzeba pamiętać, organizując wycieczki?
- Co to jest IPET, WOPFU i standardy ochrony małoletnich?
- … i nie tylko!
Wolisz słuchać niż czytać?
Skorzystaj z 15 min. video, w którym koordynatorka KaWKi opowiada o kursie.
Co oferujemy w ramach KaWKi?
Ciekawe zajęcia
Tematy poszczególnych sesji znajdziesz poniżej. W ich doborze kierowaliśmy się potrzebami początkujących wychowawców. Każdy nasz wykład i warsztat będzie prowadzony przez praktyków, nie teroretyków.
Możliwośc wyboru wygodnej formy kursu
To Ty wybierasz, czy chcesz uczestniczyć w edycji stacjonarnej (zjazdy w Warszawie + dostęp do platformy z nagraniami wykładów), czy całkowicie on-line (webinary na żywo + dostęp do platformy).
Roczny dostęp do platformy e-learningowej i materiały dodatkowe
Wszyscy uczestnicy otrzymają dostęp do platformy e-learningowej aż do 30 września kolejnego roku. Znajdą się na niej nagrania zajęć z edycji on-line oraz webinary: “Nie śpię, bo piszę IPET”, “Standardy ochrony małoletnich na spokojnie”, “Jak ocenić ocenianie?” oraz “Co ma szklanka do kryzysu?” wraz z materiałami szkoleniowymi do pobrania.
Superwizje grupowe
W ramach programu kursu regularnie będą się odbywały spotkania w stałych grupach o charakterze superwizyjnym i konsultacyjnym. Uczestnicy kursu będą mogli podyskutować o treści zajęć i sposobach wdrożenia tych treści do swojej praktyki lub omawiać trudne sytuacje, z którymi aktualnie mierzą się w pracy. Wszystko będzie odbywało się w dyskrecji i z udziałem jednego z trenerów.
Konsultacje indywidualne
W ramach kursu każdy z uczestników ma prawo do 60 min. konsultacji indywidualnej z wybranym przez siebie prowadzącym na dowolny temat. Konsultację należy odbyć od września do grudnia, zgodnie z ustalonym harmonogramem.
Wyjątkową kadrę
Wszyscy prowadzący kurs mają bogate doświadczenie pracy w szkole, w tym: na stanowisku wychowawcy klasy. Są doświadczonymi nauczycielami, ale pamiętają jeszcze, jak to jest zaczynać. Lubią pracę z dziećmi i młodzieżą. Chcą zarażać swoją pasją i wspierać nauczycieli, a nie ich straszyć.
Jakie tematy będą omówione na kursie?
Sprawdź, jakie zajęcia dla Ciebie przygotowaliśmy. Kliknij ikonkę plusa, by dowiedzieć się więcej.
Pierwsze zebranie (bezpłatny,otwarty webinar 02.09.25)
- Jakie informacje trzeba uzyskać od dyrektora przed pierwszym zebraniem?
- Jak przygotować się organizacyjnie i jak przygotować salę?
- Co zabrać ze sobą?
- Jak ułatwić wybór trójki klasowej?
- Jak reagować na pytania, na które nie zna się odpowiedzi?
- BONUS: Check-lista przed pierwszym zebraniem.
Integracja grupy
Jakie są etapy integracji grupy wg pedagogiki zabawy (obwąchać, wyluzować, współpracować)?
Jakie gry, zabawy i zadania są odpowiednie na każdym z etapów?
Co powoduje, że klasa nie może się zintegrować?
Budowanie relacji wychowawczej
- Czy da się wychowywać bez relacji z uczniami?
- W jaki sposób buduje się autorytet wychowawcy (władzy, umiejętności, osobowy) i czym on jest?
- W jaki sposób buduje się zaufanie i dobrą atmosferę w klasie?
- Jak znaleźć balans między życzliwością a wymaganiami i czy w ogóle to są osobne kwestie, między którymi trzeba balansować?
Przemoc rówieśnicza: profilaktyka i wczesne reagowanie
- Jakie rozwiązania i zasady pracy w klasie pomagają w zapobieganiu przemocy?
- Czym się różni przemoc od agresji?
- Do kogo powinny być adresowane działania w sytuacji przemocy rówieśniczej?
- Na czym polega i jak się stosuje metodę wspólnej sprawy?
Pomysły na godziny wychowawcze
- Czy godziny wychowawcze należy planować na cały rok z góry?
- Co brać pod uwagę, by trafnie dobierać tematy i formy pracy na godzinach wychowawczych?
- Jakie są dobre i złe praktyki w zakresie godzin wychowawczych?
- Skąd czerpać wartościowe materiały na godziny wychowawcze na różne tematy?
- BONUS: Wykaz linków do sprawdzonych i wiarygodnych stron, zasobów, organizacji, itp., które specjalizują się w różnych tematach na godziny wychowawcze.
Obowiązki i dokumentacja wychowawcy
- Co to jest teczka wychowawcy i co powinno się w niej znaleźć?
- Jakie czynności formalne ma do wykonania wychowawca w trakcie roku szkolnego?
- Jak dokumentować kontakty z rodzicami uczniów?
- Jak dokumentować wypadki, sytuacje kryzysowe i szczególnie trudne problemy wychowawcze?
- Jakie dokumenty należy redagować w związku z opiniami i orzeczeniami z poradni psychologiczno-pedagogicznych?
- Więcej w materiale dodatkowym “Nie śpię, bo piszę IPET” na platformie kursowej.
- Więcej w materiale dodatkowym “Jak ocenić ocenianie?” na platformie kursowej.
- BONUS: Time-line - kalendarz roczny wychowawcy.
Zdrowe relacje z rodzicami uczniów
- Jakie ryzyko niesie ze sobą zamknięcie się na rodziców i unikanie komunikacji z nimi?
- Jak określić granice we współpracy z rodzicami uczniów w oparciu o zakres odpowiedzialności i zasady higieny pracy?
- Jak formułować asertywne i jasne komunikaty w trudnych sytuacjach?
- Jakie są zasady savoir-vivre, którymi powinien kierować się nauczyciel?
- Jak dobrać kanał i ton komunikacji do konkretnej sytuacji?
Co robić, gdy są “niegrzeczni”?
- Jak możemy rozumieć pojęcie “grzeczności” i “niegrzeczności” oraz czym warto zastąpić te ogólne pojęcia?
- Jak wychowawca powinien reagować na zgłoszenia od innych nauczycieli, które kończą się apelem “Zrób coś z nimi / nim / nią?”
- W jaki sposób należy określać cele wychowawcze i planować ścieżkę ich osiągania we współpracy z uczniami?
- Czym jest motywacja wewnętrzna i zewnętrzna oraz jak w pracy wychowawczej korzystać z obu?
- Czemu kontrakty z uczniami raczej nie działają i co z tym zrobić?
- BONUS: Algorytm postępowania w trudnościach wychowawczych.
Wyjścia i wycieczki
- Czego nauczyciele boją się najbardziej, wychodząc za bramę szkoły i co warto wiedzieć, żeby się nie bać?
- Jakie są szanse i zagrożenia związane z korzystaniem z biur podróży?
- W jaki sposób wykorzystywać wyjścia i wycieczki jako sytuacje wychowawcze?
- Jakie przepisy regulują kwestie formalne związane z wyjściami i wycieczkami?
- BONUS: przykładowe opisy wycieczek opartych o cele wychowawcze.
Pierwsza pomoc psychologiczna
- W jaki sposób pomóc uczniom, którzy są w silnych emocjach, np. w przypadku histerii, ataku paniki, itp.?
- Jak rozpoznać kryzys emocjonalny?
- Jakie techniki komunikacyjne warto stosować, by wesprzeć ucznia przeżywającego trudne emocje lub kryzys?
- Jak szacuje się ryzyko samobójstwa i jakie są podstawowe zasady postepowania w sytuacjach takich jak: samookaleczenia, myśl i próby samobójcze, powrót po hospitalizacji ucznia na oddziale psychiatrycznym?
- Po czym poznać, że sytuacja wymaga pomocy specjalisty, z kim współpracować, jak powiedzieć to rodzicom?
- Więcej w materiale dodatkowym “Co ma szklanka do kryzysu?” dostępnym na platformie kursowej.
Jak mówić, żeby klasa słuchała? Jak słuchać, żeby klasa mówiła?
- Jakie metody komunikacji pomagają w porozumieniu z całą klasą?
- Co robić w sytuacjach trudnych i konfliktowych, by udrożnić komunikację i znaleźć rozwiązanie?
AI w służbie wychowawcy
- Jak AI może pomóc wychowawcy zaoszczędzić czas?
- Z jakich narzędzi warto skorzystać?
- Jakie są ograniczenia pedagogiczne, etyczne i prawne w stosowaniu AI?
Systemy rodzinne
Co to znaczy, że rodzina jest systemem?
Jak określa się systemy rodzinne w oparciu o pojęcie granic i podsystemów oraz na podstawie obserwacji kluczowych obszarów funkcjonowania?
Jakie skutki dla dzieci ma wychowywanie w 5 podstawowych rodzajach systemów rodzinnych?
Jak wychowawca może pomóc dzieciom z rodzin nieprawidłowych w wyrównywaniu szans?
W których bajkach możemy zauważyć omawiane systemy rodzinne?
Przemoc domowa
- Jakie symptomy mogą świadczyć o przemocy domowej?
- Z kim wychowawca powinien współpracować, podejrzewając przemoc domową i na czyją pomoc może liczyć?
- Jak prowadzić rozmowę z dzieckiem, które ujawnia przemoc?
- Czy możemy obiecywać z góry, że zachowamy coś w tajemnicy?
- Więcej w materiale dodatkowym “Standardy ochrony małoletnich” dostępnym na platformie kursowej.
Nurty w wychowaniu
- Jak można definiować wychowanie i rolę wychowawcy w zależności od nurtu, który się wybierze?
- Z czego mogą wynikać nieporozumienia z rodzicami w sprawach wychowawczych?
- Jakie są podstawowe założenia i metody pracy w nurtach kolektywistycznych, indywidualistycznych i personalistycznych?
- Czym się różni edukacja spersonalizowana od indywidualizacji nauczania?
- Co to jest psychologizacja wychowania i naturalizm w wychowaniu?
Chcesz się zapisać?
TAK! Wiem już wszystko i chcę przejść do rezerwacji miejsca.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.





Najczęściej zadawane pytania
Czy dostanę zaświadczenie o odbyciu kursu?
TAK. Jesteśmy akredytowaną placówką doskonalenia nauczycieli. Po pomyślnym ukończeniu kursu, wystawimy zaświadczenie zgodne z wymogami Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Kiedy odbywa się kurs?
Zarówno edycja on-line, jak i stacjonarna trwa od września do grudnia, jednak dostęp do platformy e-learningowej otrzymasz na dłużej - do 30 września kolejnego roku. Konkretne terminy zjazdów sprawdzisz w zakładce HARMONOGRAM poniżej.
Czy muszę płacić za kurs z własnej kieszeni?
NIE. Placówki edukacyjne dysponują środkami na doskonalenie kadry. Zapytaj dyrektora swojej szkoły o możliwość sfinansowania lub dofinansowania Twojego udziału w kursie. POBIERZ edytowalny wzór wniosku o środki finansowe.
Ile kosztuje udział w kursie?
Cena wynosi 1490 zł, ale upewnij się, czy nie mamy aktualnie jakiejś promocji 😉
Ile godzin łącznie trwa KaWKa?
Kurs ma objętość 60 godz. dydaktycznych.
Gdzie odbywają się zjazdy edycji stacjonarnej?
W Warszawie, w naszym biurze przy ul. Twardej 4. To bardzo dobrze skomunikowane miejsce, do którego można szybko i swobodnie dotrzeć pieszo z dworca Warszawa Centralna i Warszawa-Śródmieście oraz z obu linii metra. Nasze biuro to także dobre warunki do pracy: klimatyzacja, kawa, herbata, niewielki ogródek pozwalający na oddech w czasie przerw. Zapraszamy!
Czy jeśli jeszcze nie jestem wychowawcą klasy, moge wziąc udział w kursie?
TAK. Zapraszamy także osoby, które dopiero się przygotowują do tej funkcji. Nagrania wykładów i materiały dodatkowe będą dostępne aż do 30 września kolejnego roku, co oznacza, że każdy będzie mógł wrócić do tych treści, gdy zostanie wychowawcą w następnym roku szkolnym.
Czy jeśli jestem już doświadczonym wychowawcą, to mogę wziąć udział w kursie?
TAK, ale na własne ryzyko 😉 Program kursu jest dopasowany do potrzeb początkujących wychowawców klas. Uważamy jednak, że każdy znajdzie w nim coś dla siebie.
Czy ten kurs jest adresowany tylko do wychowawców określonego typu szkoły?
NIE. Zapraszamy zarówno nauczycieli szkół podstawowych jak i średnich. Nie skupiamy się też na żadnej konkretnej metodzie pracy, np. NIE jest to kurs edukacji spersonalizowanej. Treści, które proponujemy mają charakter uniwersalny, chociaż opierają się przede wszystkim na nurcie pedagogiki personalistycznej. Jeśli jesteś zdecydowanym zwolennikiem innych nurtów, być może, ten kurs nie jest dla Ciebie. Jeśli chcesz dowiedzieć się, czym jest personalizm w wychowaniu, KLIKNIJ TUTAJ.
Harmonogram Kursu dla Wychowawców Klas 2025/26
Podajemy do wiadomości terminy zjazdów oraz sesji on-line. Konkretny program poszczególnych spotkań, będzie przekazany uczestnikom kursu.
Edycja stacjonarna
Spotkania odbywają się w Warszawie przy ul. Twardej 4. W soboty pracujemy w godz. 10:00-15:30/16:00 i w niedziele w godz. 10:00-14:30.
Terminy zjazdów:
- 13-14.09.25,
- 11-12.10.25,
- 15-16.11.25,
- 29-30.11.25.
Edycja on-line
Spotkania odbywają się na platformie Clickmeeting i Google Meet w środy w godz. 17:00-21:30.
- 17.09.25
- 24.09.25
- 08.10.25
- 22.10.25
- 05.11.25
- 19.11.25
- 26.11.25
- 10.12.25
Chcesz się zapisać?
TAK! Wiem już wszystko i chcę przejść do rezerwacji miejsca.
Uwaga! Nie musisz ponosić całych kosztów.
Zapytaj dyrektora swojej placówki o możliwość sfinansowania lub dofinansowania Twojego udziału w kursie. Udostępniamy edytowalny wzór wniosku w tej sprawie.
Masz pytania – pytaj!
Napisz maila na adres: szkolenia@instytut-eduare.pl zadzwoń do Dominiki Kmery (667500870) lub skorzystaj z formularza kontaktowego.