Kilka pomysłów na klasowe Mikołajki

Mikołajki – zabawa, którą dzieci bardzo lubią lubią a wychowawcy mogą wykorzystać jako sposobność do uczenia dzieci hojności, troski o dobro innych, sprawiania i przyjmowania miłych niespodzianek.

Możliwość wręczenia sobie nawzajem prezentów w klasie, to świetna okazja do lepszego poznania siebie nawzajem i do zacieśnienia więzi w grupie. Gdy chwilę zastanowimy się co nas dorosłych cieszy najbardziej, to po krótkiej refleksji dojdziemy do wniosku, że jest to z pewnością czyjaś uwaga, czas, zaangażowanie w nasze sprawy oraz to, że możemy się tym odwzajemnić w relacji z drugim człowiekiem. Uczmy więc dzieci tego samego!

Mikołajki to moment, kiedy jako wychowawcy klasy możemy nawiązać do historii Świętego Mikołaja, na cześć którego ustanowiono to święto. Święty Mikołaj rozdał cały swój niemały majątek ubogim, co dało początek tradycji obdarowywania się z okazji jego święta drobnymi upominkami.

Niełatwo jest zrobić udany prezent. W dobie globalizacji, wszechobecnego konsumpcjonizmu, kiedy wszystkiego mamy ponad miarę a doskonałym przykładem tego są pokoje naszych dzieci, trudno jest sprawić prezent, który cieszyłby dłużej niż kilka chwil. Żeby tak się mogło stać, konieczne jest poznanie marzeń, pragnień, pasji, zainteresowań tego, kogo chcemy obdarować. Trzeba poświęcić na to trochę czasu a ponadto włożyć w przygotowanie podarunku serce – wtedy efekt gwarantowany i to bez względu na to czy prezent jest kupiony czy samodzielnie przygotowany.

W klasie, w zależności od wieku dzieci, można przyjąć różne rozwiązania. 

Ważne, żeby określić cel, jaki chcemy osiągnąć organizując mikołajkową imprezę.

  1. Jeśli celem ma być nauczenie dzieci hojności i wrażliwości na potrzeby innych, można zaaranżować mikołajki jako okazję do wspólnej, klasowej działalności charytatywnej. To zazwyczaj bardzo dobrze się udaje w starszych klasach, gdzie dzieci są gotowe do tego, żeby się dzielić tym co mają i uczą się czerpać z tego radość. Przy takim założeniu możemy ustalić z uczniami, a wcześniej z rodzicami wysokość kwoty, którą dzieci przeznaczą na zakup tego o czym marzą np. wychowankowie znanego nam domu dziecka.
  2. Jeśli celem jest nauczenie dzieci poświęcenia czasu i uwagi koledze/koleżance z klasy – dobrze jest zachęcić dzieci do samodzielnego wykonania prezentów. Warto wtedy podkreślić rolę odpowiedniego zaplanowania pracy, poświęcenia potrzebnego czasu, ale również wsłuchania się w oczekiwania i marzenia przyjaciela.
  3. Celem może być nauczenie dzieci czerpania radości z książek, co w dzisiejszych czasach nie jest powszechne i na co my, dorośli narzekamy. Wtedy prezentem mikołajkowym niech będzie książka a dzieci niech wcześniej opowiedzą o swoich marzeniach, zainteresowaniach i pasjach, tak, żeby stworzyć pole do popisu tym, którzy będą szukać książek dla swoich przyjaciół. Godzina wychowawcza może być przeznaczona na podróż w świat wyobraźni i marzeń, kiedy dzieci słuchają siebie nawzajem a potem starają się znaleźć odpowiednią literaturę dla wylosowanej przez siebie osoby.
  4. Gdy klasa potrzebuje wspólnego czasu spędzonego poza szkołą – dobrym rozwiązaniem może być mikołajkowe wyjście integrujące grupę. Gdy wychowawca określi cel wyjścia, jego ramy i zasady, w dalszym ciągu pozostaje przestrzeń na inicjatywę uczniów dotyczącą wielu szczegółów, która okazuje się nieoceniona w procesie integracji grupy.

Ważne, żeby nauczyciel wiedział jaki cel chce osiągnąć organizując klasowe mikołajki i jak chce wychowawczo wykorzystać tę okazję. Jeśli będzie miał jasno określony cel, wtedy z łatwością przekona swoich podopiecznych do takiej czy innej formy i zyska kolejną okazję do dialogu ze swoimi uczniami.

Czasem się zdarza, że organizujemy losowanie, określamy kwotę za jaką ma być kupiony prezent, pozwalamy dzieciom stworzyć listę życzeń i czekamy na mikołajkowy poranek. To też może być bardzo miłe wydarzenie, pełne dziecięcej radości. Warto jednak poświęcić czas na chwilę refleksji nad celem każdego działania, jakie podejmujemy w szkole, żeby każdą okazję wykorzystać do kształtowania w naszych uczniach cech, których coraz bardziej brakuje w dzisiejszym społeczeństwie, a które są potrzebne do budowania relacji, w których jako ludzie czujemy się najbardziej spełnieni.

Odpowiedzialna za funkcjonowanie Instytutu Educare w szczególności za współtworzenie programów kształcenia w Zespole Programowym, współpracę z trenerami w zakresie przygotowania szkoleń oraz kierowanie działaniami operacyjnymi związanymi z prowadzeniem projektu.